ISKOLAKERT PROGRAM
A Pusztavámi Német Nemzetiségi Általános Iskola évek óta tagja az ÖKO iskola hálózatnak. Aktív pedagógusaink a fenntarthatóság szemléletét szeretnék minél szélesebb körben elterjeszteni, hogy a tanulóink környezethez való viszonya mélyüljön. Ezért merült fel az Iskolakert létrehozásának gondolata. Környezeti nevelési programunkba jól illeszkedik az Iskolakert program. Technika órákon és tanszobai, napközis szabadidős elfoglaltságként, gondozzuk a kertet illetve ehhez kapcsolódóan iskolánk virágos kertjét. Megalakítottuk az iskolakert pedagógus csoportját, de emellett a tantestület néhány tagja is szívesen vesz részt a területek gondozásában.
Ősszel megtervezésre került a területen az ágyások, cserjék és a későbbiekben ültetendő gyümölcsfák helye. Segítséget kaptunk a kiérkezett mentor tanácsadótól: hasznos tanácsokkal látott el minket a magaságyások gyerekbarát kialakítására, komposztáló használatára, a terület minél hatákonyabb kialakítására. Bátorító támogatást kaptunk ahhoz, hogy az iskolánktól távol (10 perc gyalog) eső iskolakert mellett, az intézmény közvetlen szomszédságában lévő pedagógus konyhakertjében kezdhessük el az érdemi munkát.
A vetőmag csomagban kapott hagymákat ősszel a szomszédban lévő konyhakertben átválogatás után elültettük, majd rendszeresen gazoltuk és vizsgáltuk fejlődésüket. Az iskola virágoskertjében kialakítása került egy kisebb terület, ahova tulipán hagymákat ültettünk. Télen a technika órákon elméleti foglalkozások keretében ismerkedtünk a talajok fajtájával és minőségével. Elsétáltunk egy kevésbé rideg napon az iskolakertbe, ahol lemérték a gyerekek a távolságokat, tanulmányozták a kert adottságait, majd visszatérve a tanteremben megtervezték, ki milyennek képzelné el a kertet. Kora tavasszal sikerült raklapokat szerezni, melyekből szeretnénk a magaságyásokat kialakítani. A tavaszra tervezett összeszerelés technikai okok miatt elmaradt, nyáron tervezzük ennek megvalósítását. Továbbá nehézséget okozott a területen megjelenő méhek, a rajzás idején nem engedtük a területre a gyerekeket.
Februárban a magok elültetésével megkezdtük a tavaszra hangolódást. A gyerekek nagyon élvezték, hogy az ablakpárkányban őrízhetik, locsolhatják a fejlődő paradicsom, paprika palántákat. Ültettünk retket, zsázsát és salátát is. Ez utóbbiak azonban nehezen eredtek meg, nem mind kelt ki. Így egy kicsit elszontyolodtak a gyerekek. A sikeresen kifejlődött paprika és paradicsom palántákat májusban kiültettük a szomszéd magaságyásába. Közben az ősszel elduggatott hagymákat már eszegethették. Azok szépen kifejlődtek. A palántázás előtt sokat gyomláltak illetve várták a tulipánok megjelenését. Az öntözéseket feladatként kiosztottuk, de rendszeresen figyelmeztetni kellett őket, mert elfeledkeztek róla.
A csomagban kapott szerszámok, eszközök tárolását az iskola takarító szertárában tudjuk elhelyezni, a közeljövőben az iskolakert területén van lehetőség fedett terület berendezésére.
A vakáció ideje alatt nyári táborok programjainak keretében biztosítjuk a kert gondozását, gyomlálást, öntözést. Segítséget nyújtanak a szülői munkaközösség tagjai is.
Iskolakert 2023-2024
Az előző tanévben megtervezésre került az iskolakert, melyhez mentori
segítséget is kaptunk.
A körülmények és a támogatói közeg megváltozott, így az eredeti
helyszínen sajnos nem valósulhatott meg a kert kialakítása. Így teljes egészében
újra kellett gondolnunk Végül az iskola épülete és a tornaterem közötti
területre esett a választásunk. Illetve a nagy iskola és a kis iskola közötti részt
alakítottuk át. A tanév kezdetével a technika órákon a szomszéd kertjében már
elkezdett munkálatok folytatódtak, illetve elméleti oktatás formájában
ismerkedett kolléga és diák egyaránt a kertészkedéssel és Gyümölcsös program
füzetein keresztül a gyümölcstermesztéssel. Iskolánk ugyanis részt vett az
Ültessünk jobb levegőt, tanítsuk gyermekeinket! programban. November elején
megérkeztek az almafák és ribizlibokrok, melyeket minél hamarabb szerettünk
volna elültetni. A gyerekek mellett lelkes szülők segédkeztek az ültetésben,
mellyel egy időben egy kis tereprendezést és füvesítést is végeztünk. A gyerek
bizakodva és türelemmel vártak a tél végét, eközben palántáztak, hogy az
időközben elkészült magaságyásokba végre palánta is kerülhessen. A tavasz
beköszöntével megkezdődtek a kerti munkák. Fűnyírás, gazolás, hogy a fák és a
bokrok szép környezetben fejlődhessenek. Kialakításra került egy kis
gyógynövény rész is, ahova mentát, citromfüvet ültettek. A magaságyások
helyét még fenntartói szinten nagy gépek segítségével kellett rendbe tenni. Ez
is szépen megtörtént, fantasztikusan nézett ki a hely. Sajnos azonban nem lett
befejezve a rendbe tétel, így egy részét visszauralta a természet. Azóta is
küzdünk az akác újra hajtásával, illetve a domboldal elgazosodásával. De
serényen küzdünk ellene. Az iskola ügyes kezű karbantartója által készült
magaságyásokat a gyerekek lekezelték, hogy tartósabb legyen, majd a tanult
elv szerint feltöltötték. Ez sem ment a tervek szerint, mert a tavasz igen esősre
és mozgalmasra sikeredett. Volt, hogy az időjárás miatt nem volt alkalmas a
tervezett időpont. De volt, hogy a gyerekeknek egyéb verseny vagy nem várt
kötelező program jött közbe. Végül egy matematika óra és egy tanulószoba
ideje alatt két részletben, de meglett. Sajnos az iskola anyagi keretei is
megcsappantak, így a szükséges anyagokat egyéb külsős támogatásból, illetve
egy lelkes pedagógus férj segítségével egészítettük ki. Májusra a palánták
készen álltak, hogy elfoglalják új helyüket, melyet technika órán el is
palántáztak. Az tanév végére a paprika szép terméssel ajándékozta meg az
immár táborozó gyerekeket. A nyár során sem marad magára a kert. A takarító
nénik, ifisek és a közelben lakó kolléga figyeli míg ősszel vissza nem térnek a
diákok.
Reméljük a következő év már nyugisabb és hatékonyabb lesz