PUSZTAVÁMI
ÁLTALÁNOS ISKOLA

GRUNDSCHULE PUßTAWAM

ISKOLAKERT PROGRAM

A Pusztavámi Német Nemzetiségi Általános Iskola évek óta tagja az ÖKO iskola hálózatnak. Aktív pedagógusaink a fenntarthatóság szemléletét szeretnék minél szélesebb körben elterjeszteni, hogy a tanulóink környezethez való viszonya mélyüljön. Ezért merült fel az Iskolakert létrehozásának gondolata.  Környezeti nevelési programunkba jól illeszkedik az Iskolakert program. Technika órákon és tanszobai, napközis szabadidős elfoglaltságként, gondozzuk a kertet illetve ehhez kapcsolódóan iskolánk virágos kertjét. Megalakítottuk az iskolakert pedagógus csoportját, de emellett a tantestület néhány tagja is szívesen vesz részt a területek gondozásában.

Ősszel megtervezésre került a területen az ágyások, cserjék és a későbbiekben ültetendő gyümölcsfák helye. Segítséget kaptunk a kiérkezett mentor tanácsadótól: hasznos tanácsokkal látott el minket a magaságyások gyerekbarát kialakítására, komposztáló használatára, a terület minél hatákonyabb kialakítására. Bátorító támogatást kaptunk ahhoz, hogy az iskolánktól távol (10 perc gyalog) eső iskolakert mellett, az intézmény közvetlen szomszédságában lévő pedagógus konyhakertjében kezdhessük el az érdemi munkát.

A vetőmag csomagban kapott hagymákat ősszel a szomszédban lévő konyhakertben átválogatás után elültettük, majd rendszeresen gazoltuk és vizsgáltuk fejlődésüket. Az iskola virágoskertjében kialakítása került egy kisebb terület, ahova tulipán hagymákat ültettünk. Télen a technika órákon elméleti foglalkozások keretében ismerkedtünk a talajok fajtájával és minőségével. Elsétáltunk egy kevésbé rideg napon az iskolakertbe, ahol lemérték a gyerekek a távolságokat, tanulmányozták a kert adottságait, majd visszatérve a tanteremben megtervezték, ki milyennek képzelné el a kertet. Kora tavasszal sikerült raklapokat szerezni, melyekből szeretnénk a magaságyásokat kialakítani. A tavaszra tervezett összeszerelés technikai okok miatt elmaradt, nyáron tervezzük ennek megvalósítását. Továbbá nehézséget okozott a területen megjelenő méhek, a rajzás idején nem engedtük a területre a gyerekeket.

Februárban a magok elültetésével megkezdtük a tavaszra hangolódást. A gyerekek nagyon élvezték, hogy az ablakpárkányban őrízhetik, locsolhatják a fejlődő paradicsom, paprika palántákat. Ültettünk retket, zsázsát és salátát is. Ez utóbbiak azonban nehezen eredtek meg, nem mind kelt ki. Így egy kicsit elszontyolodtak a gyerekek. A sikeresen kifejlődött paprika és paradicsom palántákat májusban kiültettük a szomszéd magaságyásába. Közben az ősszel elduggatott hagymákat már eszegethették. Azok szépen kifejlődtek. A palántázás előtt sokat gyomláltak illetve várták a tulipánok megjelenését. Az öntözéseket feladatként kiosztottuk, de rendszeresen figyelmeztetni kellett őket, mert elfeledkeztek róla.

A csomagban kapott szerszámok, eszközök tárolását az iskola takarító szertárában tudjuk elhelyezni, a közeljövőben az iskolakert területén van lehetőség fedett terület berendezésére.

A vakáció ideje alatt nyári táborok programjainak keretében biztosítjuk a kert gondozását, gyomlálást, öntözést. Segítséget nyújtanak a szülői munkaközösség tagjai is.